
Když se u nás mluví o inkluzi ve školách, je to téměř pokaždé v negativním kontextu. To je dáno mimo jiné i tím, že u nás pokulhává správná příprava na inkluzi a široká veřejnost je často mylně informována.
Dnes se tedy odkloníme od toho trendu a podíváme se na některé výhody, které inkluze nabízí.
- všem dětem se dostane lepšího vzdělání:
– vyučovací materiály a strategie se stanou rozmanitějšími a učitelé tak postihnou potřeby více žáků tím, že budou učivo prezentovat různými způsoby
– třídy mohou být rozděleny na menší skupinky, kterým se učitelé a asistenti budou moci lépe věnovat
- zlepší se kognitivní vývoj u dětí:
– dětí se naučí lépe rozumět sami sobě a ostatním
– v inkluzívních třídách byla zaznamenána lepší úroveň vztahů mezi žáky, která přímo souvisí s tím, že se děti učí porozumění a přijetí různorodosti a respektu k ostatním lidem
– integrovaná výuka připravuje děti na život v rozmanité společnosti
– inkluze rozvíjí u dětí empatii a sociální inteligenci, která se dá prokazatelně naučit běžnou každodenní interakcí v podnětném prostředí
- zlepší se postavení znevýhodněných a/nebo postižených lidí v naší společnosti
– bude jim umožněno plnohodnotné vzdělání v různorodém kolektivu
– zlepší se jejich vnímání sama sebe jako lidí, kteří nejsou na okraji naší společnosti
– integrací se dá předcházet diskriminaci
Pro Českou republiku znamená integrace změnu. A jak to tak bývá, tu provází spousta mylných informací a polopravd, které z velké části pramení právě z obav z úpravy stávajícího systému. Ač se problémy mohou objevit, dopad integrace na rozvoj schopností a dovedností dětí i dospělých je rozhodně pozitivní.
Kromě jednoznačné podpory pedagogů však také potřebujeme k fungující integraci ještě další důležitou věc, a tou je zodpovědný přístup a aktivní spolupráce rodičů.
Různé skupiny obhájců lidských práv vyznávají názor, že inkluze je právo.

Je třeba, aby se Česká republika postavila k této věci čelem a připojila se k zemím, které toto právo již dávno uznávají. Přes možné počáteční problémy má inkluze obrovský potenciál přinést nutnou změnu společnosti, která má stále ještě tendenci stavět postižené a znevýhodněné lidi na okraj společnosti.
Článek je součástí projektu Pro Fair Play.
Projekt podpořila Nadace Open Society Fund Praha z programu Dejme (že)nám šanci, který je financován z Norských fondů.