
Filmová kritika v tomto bodě zklamala: mezi poselstvím filmu a ideologií INCELů je propastný rozdíl.
Navažme ještě na minulý článek o subkultuře INCELů. Jako každý fenomén se odráží i v pop-kultuře, a koncem roku 2019 se začaly objevovat hlasy, že JOKER by se mohl stát novou filmovou/komiksovou modlou INCELů.
INCELové staví svou ideologii na tom, že jsou údajně utlačováni ženami. Jsou to muži, kteří tráví svůj volný čas tím, že sexualizují, degradují a uráží ženy a myslí si, že mají právo na jejich pozornost, náklonnost a tělo, ať s tím ženy souhlasí, nebo ne. Jediný útlak, který lze v takovémto chování vidět, je utiskování žen společností, která nemá zjevně velký problém s nazíráním na ženy jen jako na sexuální potřeby. INCELové nejsou obětmi společnosti. Jsou to muži, kteří se aktivně snaží ponížit a dehumanizovat ženy, a jsou pravým opakem obětí.
Oproti tomu JOKER je film je postavený na tom, že pokud se člověk narodí jako neprivilegovaný, systém funguje proti němu. A pokud je ten člověk ještě navíc šikanovaný a trpí psychickou chorobu, jeho odrazový můstek ve společnosti je tím ještě níže. Mít vztek na takovýto systém, na společnost, která přehlíží své nejzranitelnější členy, se v žádném případě nedá srovnat s nenávistí vůči ženám.

Bylo by až příliš jednoduché vytvořit spojení mezi tímto filmem a INCEL komunitou. A je také trochu líné (bohužel od většiny kritiků a komentátorů) z filmu vyjmout hlavní postavu Arthura Flecka a snažit se na něj napasovat INCELovské chování a myšlení. Nejblíž této komunitě totiž ve filmu byl někdo jiný. Pamatujete si scénu z vlaku, kdy Fleck spáchá svůj první zločin? Ta scéna začíná se třemi mladými muži, kteří obtěžují ženu, která s nimi zjevně nechce mít nic společného. Mluví na ni, začnou po ní házet hranolky. Ona si čte a je naprosto zřejmé, že je jí celá situace nepříjemná. Pro většinu žen musela být tahle scéna jednou z těch nejnepříjemnějších na celém filmu. Zní to možná paradoxně vzhledem k tomu, co všechno se potom ještě stalo, ale ten obří potenciál toho, co všechno se té ženě mohlo stát, co jí hrozilo od těch tří mužů, kteří měli pocit, že když s ní chtějí komunikovat oni, musí chtít i ona, že mají právo na její pozornost a na její čas – to je přesně přístup INCELů. A vzhledem k tomu, co pak udělali Fleckovi, je lehké si představit, co všechno mohli udělat té ženě.
Dáváme ale k přemýšlení následující: kolik z filmů a seriálů, které jsou běžně k vidění, zachycuje takové typické chování INCELů a chová se k němu tak, jako by to bylo přirozené chování mužů ve společnosti?
