Zpět na úvod

Ohlédnutí za Velikonocemi 2022

Studio,Shot,Of,A,Happy,Young,Woman,Wearing,Bunny,Ears
Autor: Kateřina Pavésková
Štítky:

Změnilo se něco v českém přístupu k tomuto kontroverznímu svátku?

Od Velikonoc už uplynula poměrně dlouhá doba. Naschvál jsme si nechali trochu odstup od těchto svátků, kdy je obvyklé, že se ve veřejném prostoru objeví spousta názorů na to, jak by ženy správně měly Velikonoce vnímat. Tito arbitři se většinou opírají o podle nich všemocný argument, že tradice je tradice a je špatné se jí vzpírat. A to i tehdy, když je vám nepříjemná a narušuje vaši fyzickou integritu a máte z ní trauma.

Tradice samy o sobě nejsou statické. Ze své podstaty ani být nemohou. Přesto existuje velký tlak na to, je tak prezentovat. Tento tlak vzniká mimo jiné ze strachu ze změny, ztráty jistot a výsadního postavení ve společnosti, ve které jsou některé vzorce chování tak zaběhnuté, že většinu lidí ani nenapadne je zpochybňovat. Hlavně tedy ne ty, kteří z nich mají v každodenním životě výhody.

Kromě toho jsou ale tradice svázány i s pocitem přehnaného očekávání, strachu ze selhání, zklamání a následného pocitu provinění. To ale samozřejmě pořád jen brousíme kolem té pointy, která je, že žádná tradice by nikdy neměla způsobovat obavy, strach, nebo přímo odpor. Přitom toto jsou všechno emoce, kterými ženy často popisují své pocity z Velikonočních svátků a tradic. A pokaždé, když tak učiní, se vystavují riziku, že se jim někdo pokusí vysvětlit, že to jejich vzpomínky, pocity a názory nejsou validní, protože podle nich to přece tak zlé nebylo. Kromě anonymních internetových bojovníků se takto vyjadřují i členové (zejména těch konzervativnějších) politických stran a v tisku pak kdokoli, komu je dán prostor.

Redaktor nejmenovaného deníku třeba letos o Velikonocích uveřejnil svou pozoruhodnou mentální gymnastiku v článku, se kterým by se konzervativní bingo hrálo jedna radost. Proběhl například:

  • Argument Titanicem: toto je terminus technicus a jedná se o situaci, kdy v dnešní době by si tedy měli na potápějící se lodi do záchranných člunů nasednout především muži, když ženy mermomocí chtějí tu svou rovnoprávnost).
  • Argument „mojí ženě se to líbí“: autor tvrdí (musíme se ale spolehnout na jeho pravdomluvnost, vyjádření „jeho žen“ k dispozici samozřejmě nemáme), že „jeho ženy“ (citace!) tuto tradici milují, trauma z ní nemají a cítily by se uražené, kdyby se na ně s mrskačkou zapomnělo; a protože to tak mají nastavené u nich, je přece nemožné, aby to někdo vnímal jinak.
  • Argument „pomoci ženě do kabátu/podržet dveře“: není nepodobný argumentu Titanicem! Za pomocí lamentace o tom, že dnes už nemůžeme ani pomoci ženě do kabátu bez toho, aniž bychom byli osočeni ze sexuálního obtěžování se nám autor snaží vsugerovat, že běžná lidská slušnost je antifeministická.
  • Argument kulturou/tradicí: je to součást české tradice, a přes to nejede vlak. I když vám to psychicky i fyzicky ubližuje. Dovedete si představit, že bychom někoho nutili jíst na Nový rok čočku, i když by mu po ní bylo fyzicky zle jenom proto, že je to tradice?
  • Argument ženstvím: aneb obří snůška konzervativních stereotypů o ženách vycházející z toho, že každá žena má chtít být plodná (ne zdravá, aby mohla mít děti, pokud si to přeje, ale plodná), mladá (protože stárnutí je špatné, zvláště u žen), a má se chtít líbit mužům. Všimněte si, jak naprosto chybí jakákoli agenda žen jako individuálních bytostí; ženy se zde naprosto odvíjejí od mužů a jejich očekávání.
  • Argument „přehání to“: ženy přehání ohledně intenzity pomlázky; když doloží závažnost svých traumat, je jí řečeno, že musí mít kolem sebe zvláštní lidi, kteří nechápou o čem pomlázka je. Takže je to vlastně tak trochu její vina. Druhým stupněm tohoto argumentu je pak osočení žen, že chápou, o čem má pomlázka být, ale z podlých, feministických důvodů to popírají.

Tyto argumenty jsou prorostlé společností a o Velikonocích vyvěrají na povrch ve větší hustotě v podstatě jen proto, že české tradice pro ně vytváří mimořádně dobrou konstelaci. Chtělo by se nad nimi mávnout rukou a považovat je za bezpředmětné záchvěvy patriarchálního establishmentu. Jenže tyto argumenty se používají primárně proto, aby umlčely všechny, kteří s nimi nesouhlasí. Je to manifestace křehkých eg a strachu o své výsady ve společnosti. A pokud jsou tradice, které nám vstupují do životů s touto zátěží, možná je tím spíš třeba se vůči nim vymezovat.

„Máte pocit, že se se vůči Velikonocům musíte vymezovat?”

  • 2
  • 0
  • 0

Zobrazit vysledky

Loading ... Loading ...

Článek je součástí projektu Pro Fair Play.
Projekt podpořila Nadace Open Society Fund Praha z programu Dejme (že)nám šanci, který je financován z Norských fondů.

Další články

Young,Woman,On,A,Beach,Holdind,White,Hat.,Summer,Holiday

Beach bodies

Spanělská kampaň za diverzitu těl v letním období rezonovala v létě po celém kontinentu. Jaké myšlenky za ní stojí? ...