
Jak se z panenky stala aktivistka za uzavření tzv. Dream Gap
Pokud patříte mezi generaci dětí, která si v 90. letech v Česku hrála s panenkami, je poměrně pravděpodobné, že jste toužili po Barbie. Ta byla po revoluci velkou vzácností a i na počátku devadesátých let bylo v Česku k dostání jen několik druhů těchto panenek. Pamětníci si možná vzpomenou, že byly katalogy, kde byly zobrazeny Barbie na všech místech, které si jen můžete představit, a že k nám pak přišlo pár těch nejobyčejnějších. A cenově to také nebylo něco, co byste dětem jen tak koupili jako rozptýlení na víkend.
Daleko větší krok však udělaly tyto panenky ve zcela jiné oblasti. Možná si ještě pamatujete několik vln odporu, které ve své době i u nás proti panenkám Barbie proběhly. Šlo především o kritiku jejich proporcí, které přepočítané na reálnou ženu byly fyziologicky nereálné. Barbie tak byla kritizována jako špatný příklad panenky pro děti (respektive pro dívky, o chlapcích nebylo v těchto rozhořčených článcích řečeno nic) – a to tedy jenom kvůli svým mírám. Nikoho u nás už příliš nezajímalo, že do Česka se léta dostávaly pouze panenky bílé barvy pleti, přestože v zahraničí samozřejmě existovaly Barbie různých etnik dávno předtím, než se u nás otevřely hranice.
V dnešní době je ale Barbie víc než panenka. V roce 2018 se rozjel projekt na podporu uzavření tzv. Dream Gap (jasná hra se slovy na výraz pay gap, který je tak bolestně prakticky známý i u nás). Podle výzkumu se prý už u pětiletých dívek rozvíjí nedůvěra sama k sobě, která způsobuje, že už v tomto věku přestávají věřit, že jsou stejně chytré a schopné jako chlapci. Tato iniciativa, kterou Barbie stvořila, má poskytovat dívkám zdroje a podporu k tomu, aby si nadále věřily. V březnu 2019, ve spolupráci s GoFundMe, bylo vybráno 250.000 dolarů, které budou použity k tomu, aby dívky po celém světě pomocí spřátelených organizací obdržely zdroje a nástroje k tomu, aby mohla být Dream Gap uzavřena.
Barbie sama o sobě kromě peněžité podpory pomáhá i jinak. Snaží se přetvořit svou značku tak, aby byla vnímána jako výrazně pro-ženská a pro-feministická. Podílí se na výzkumu, který zjišťuje, co přesně stojí v cestě dívkám k tomu, aby dosáhly svého plného potenciálu. Každý rok se snaží představit alespoň 10 inspirujících žen, které se dále snaží ukázat všem dívkám po celém světě, že mohou být čímkoli chtějí. A v neposlední řadě se snaží i vytvořit podmínky pro cílevědomé hraní, tedy takové hraní, které by ideálně mělo podporovat představivost, projev a objevování skrz hru. Hlavní myšlenkou je, že dívky by skrz tyto panenky měly prozkoumávat své sny a učit se tak, že nic pro ně není nemožné. V praxi to samozřejmě vypadá tak, že si třeba můžete koupit Barbie astrofyzičku, soudkyni, nebo třeba astronautku. Nebylo by ale fér se na tuto záležitost dívat jen jako na marketingovou kampaň. Na svých stránkách Barbie sama uvádí další způsoby, kterými je možno aktivně podporovat mladé dívky. Zmiňují například význam inspirujících žen, zpochybňování genderových stereotypů, podpora společenského a emočního smyšlení (kam mimochodem řadí například i vypořádávání se s negativními emocemi), vymýšlení aktivit, které podporují víru sama v sebe a zdravé sebevědomí, stimulování představivosti nebo aktivní podporu jejich snů.
Není to vůbec špatný koncept. Našel by odezvu i u nás?

Článek je součástí projektu Pro Fair Play.
Projekt podpořila Nadace Open Society Fund Praha z programu Dejme (že)nám šanci, který je financován z Norských fondů