
Řada společností se zabývá tím, jak efektivně nastavit nástroje a možnosti slaďování práce a rodiny. Na toto téma v uplynulých letech proběhla řada diskuzí. Následující text je kuchařkou pro úspěšné zahájení programu Work & Life Balance ve firmách a organizacích, kterou jsme zpracovali pro neziskovou organizaci APERIO a její body jsou stále platné.
Pokud chceme nastavovat programy slaďování práce a rodiny, je třeba pečlivě zvážit možnosti vlastní společnosti a organizace práce. Podle vlastních zkušeností je nejlepším postupem následující desatero.
- Vytvoření pracovní skupiny
Program WLB je náročným úkolem. Prvním krokem by proto mělo být vytvoření pracovní skupiny, která bude program připravovat a implementovat. Je důležité, aby na přípravě programu spolupracovali lidé, kteří mají přístup k rozhodovacím pozicím a důležitým oblastem, například oddělení HR, oddělení komunikace a marketingu, oddělení vzdělávání zaměstnanců a hlavně vedení firmy.
- Data, data, data
Druhým krokem je zjištění situace. Pro to, abyste byli úspěšní, musíte vědět, pro kolik lidí program připravujete, kdo a jaké možnosti by mohl využívat, jaké formy jsou nejvhodnější pro provoz firmy. Ptejte se svých zaměstnanců a zaměstnankyň, ptejte se svých evidencí a databází, udělejte zaměstnanecký průzkum.
- Rozhlédněte se kolem sebe a inspirujte se
Jako třetí krok doporučujeme podívat se, jaké programy již existují u vaší konkurence a zjistit, co funguje a co bylo zamítnuto třeba proto, že nástroj byl příliš drahý, nevhodný anebo neoblíbený. Pro příklady dobré praxe nemusíte chodit daleko, ve vašem okolí určitě existuje poradenská organizace, která má zkušenosti se zaváděním WLB. Můžete využít zkušenosti neziskových organizací a přizvat je jako partnery do projektu. Nezapomeňte také, že program WLB není vhodný pouze pro rodiče předškolních a školních dětí, ale i pro ty zaměstnance a zaměstnankyně, kteří potřebují pečovat o své rodiče či blízké nebo jenom mají rádi svoje koníčky.
- Náklady a zisky
Spočítejte si, kolik vás to bude stát. Spočítejte si také, kolik zisků vám přinese úspěšně zapojený zaměstnanec po svém návratu (např. po rodičovské dovolené). Odhalte všechny náklady a zisky. Připravte si strategii pro komunikaci a implementaci programu WLB.
- Získejte podporu vedení
V pracovní skupině již máte alespoň jednoho člena vedení, teď je důležité přesvědčit i ostatní. Už máte připravený program, vybrány vhodné nástroje slaďování a spočítané náklady a zisky. Teď vás čeká jeden z nejtěžších úkolů – přesvědčit vedení, že slaďovat je pro firmu přínosem.
- Co je psáno, to je dáno
Program WLB nesmí viset ve vzduchoprázdnu, proto jej zapracujte do směrnic a pracovních manuálů.
- Naučte klíčové manažery a manažerky pracovat s programem WLB
Právě jste úspěšně vytvořili program, o kterém víte, že je přínosem pro firmu a se kterým vedení souhlasí, ale co když ho nikdo nepoužije? Proto je důležité sejít se klíčovými osobami (vedoucí manažeři, regionální manažeři atd.) a vysvětlit jim, proč byl program připraven, jaké nové možnosti program přináší, kde je zakotven v politice firmy a jakými pravidly se řídí. Zde je důležité, aby klíčové osoby byly srozuměny s možností sladění pracovního a soukromého života pro všechny.
- Představte program WLB svým zaměstnancům
Ve vhodnou chvíli spusťte kampaň ve firmě. Cílem kampaně je, aby všichni věděli, jaké možnosti firma nově nabízí. Najděte vhodný termín (např. u příležitosti výročí založení firmy) a co největšímu množství svých zaměstnanců program WLB představte.
- Zkontaktujte rodiče, kteří jsou na rodičovské dovolené
Určitě už máte zaměstnance, kteří jsou na rodičovské dovolené, nezapomeňte jim zavolat, setkat se s nimi a představit jim nové možnosti, které firma nabízí a domluvit se s nimi, které nástroje využijí.
- Příklady táhnou
Zveřejňujte osobní příběhy zaměstnanců a zaměstnankyň, kteří díky programu WLB žijí spokojenější život ve vaší firmě!

Článek je součástí projektu Pro Fair Play.
Projekt podpořila Nadace Open Society Fund Praha z programu Dejme (že)nám šanci, který je financován z Norských fondů.